Pyszne orzechy – jak wybrać najlepsze i najzdrowsze?

Jedni je kochają, inni nienawidzą. Czy orzechy powinny być stałym elementem naszej diety? Dziś skupię się właśnie na nich, żeby pokazać Wam, że orzechy potrafią być prawdziwym przyjacielem osób, które pragną odżywiać się zdrowo i naprawdę wartościowo.

Orzechy – produkty ze szczytu piramidy żywieniowej

Różnorodność orzechów potrafi przysporzyć o zawrót głowy. Każdy jest w stanie znaleźć wśród nich coś dla siebie. Jednak czy faktycznie warto po nie sięgać?

Jak głoszą wytyczne z aktualnej piramidy żywieniowej, orzechy zdecydowanie powinny się znaleźć w wartościowej diecie. Ich dzienne spożycie musi być jednak naprawdę niewielkie. Występują bowiem na samym szczycie piramidy, razem z nasionami i tłuszczami.

Pamiętajmy jednak, że choć nie możemy ich zjeść zbyt wiele, to wciąż powinny się pojawiać w naszym jadłospisie. Dlaczego to takie ważne?

Orzechy – źródło cennych składników odżywczych

Co mogą nam dać orzechy? Produkty tego typu stanowią niezmiernie cenne źródło wielu wartościowych składników odżywczych. Ich zawartość zależy oczywiście od rodzaju produktów. Każdy typ orzechów ma nieco inną ilość poszczególnych minerałów lub witamin.

Co zatem znajdziemy w orzechach? Przede wszystkim zawierają spore ilości witamin z grupy B i witaminy E. Ich spożycie wpływa na efektywną pracę mózgu oraz poprawę kondycji cery. W orzechach obecne są także rozmaite minerały. Do najważniejszych zalicza się: cynk, żelazo, wapń, magnez i potas. Okazuje się zatem, że regularne jedzenie orzechów wpływa korzystnie na działanie układu nerwowego i krążenia, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie wszystkich najważniejszych organów.

W orzechach obecne są nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie cenne i korzystne dla zdrowia. Oprócz nich zawierają błonnik i białko – cenne zwłaszcza dla wegetarian, którzy mogą przy pomocy orzechów uzupełniać niedobory tego składnika w codziennej diecie.

Wysoka kaloryczność a spożywanie orzechów

Wysoka zawartość tłuszczów sprawia, że orzechy należą do dość kalorycznych produktów. Warto jednak pamiętać, że w znaczącej większości są to właśnie wspomniane wcześniej nienasycone kwasy tłuszczowe, o właściwościach przeciwzakrzepowych. Wyjątek stanowi koko

Jak dużo tłuszczu znajdziemy w orzechach? W dużej mierze zależy ona od typu produktu. Najwięcej występuje w orzechach makadamia (718 kcal/100 g), najmniej w nerkowcach (ok. 550 kcal).

Jak kupować orzechy?

Orzechy stanowią cenny i popularny składnik codziennej diety dla wielu osób. Bez większego trudu można znaleźć je zatem w wielu sklepach.

Na co zwracać uwagę podczas zakupów? Najlepiej wybierać orzechy ze sprawdzonych źródeł w praktycznych i szczelnych opakowaniach, gwarantujących świeżość i wysoką jakość produktu. Szeroki wybór oferuje choćby SklepAgnex.pl, stawiający na wartościową, zdrową żywność.

Najlepsze spośród najlepszych – jakie orzechy warto jeść?

Szeroki wybór orzechów dostępnych na rynku pozwala każdemu znaleźć opcję dla siebie. Oprócz walorów smakowych warto zwracać uwagę na ich właściwości, które potrafią być mocno zróżnicowane.

Za prawdziwego króla orzechów zwykło się uznawać migdały. Mają stosunkowo niewielką ilość kalorii, przy równoczesnej wysokiej zawartości białka (do 20% całego składu) oraz błonnika pokarmowego. Oprócz tego znajdziemy w nich magnez i fosfor oraz witaminę B2 i E.

Drugim ciekawym typem orzechów są nerkowce (orzechy nanerczowe). Podobnie jak migdały zawierają sporo białka, fosforu i magnezu. Dodatkowo znajdziemy w nich żelazo i cynk, a ich kaloryczność jest zbliżona do wcześniej omówionych „królewskich” orzechów.

Nie da się mówić o orzechach i nie wspomnieć o szczególnie popularnych orzechach włoskich, pojawiających się regularnie w diecie wegetarian ze względu na zawartość wysokowartościowego białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3). Jednonienasycone kwasy tego typu są też obecne w orzechach laskowych – równie chętnie wybieranych przez naszych rodaków.

Orzechy dobre na wszystko

Okazuje się zatem, że orzechy stanowią wartościowe źródło wielu cennych składników, niezmiernie potrzebnych zarówno w diecie osób mięsożernych, jak i wegetarian.

Nie można zapominać o tym, że orzechy wyróżniają się ciekawymi walorami smakowymi. Dlatego stanowią idealną, zdrową przekąskę oraz dodatek do różnych dań. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu umiaru, bo jak wiadomo: „co za dużo, to naprawdę niezdrowo”.

Wpis powstał we współpracy z SklepAgnex

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.